افزایش رشته‌های دانشگاهی با بهره‌گیری از ظرفیت های محلی

0 58



رئیس دانشگاه پیام نور کشور گفت: دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۰ مرکز و واحد دانشجویی و بیش از هفت هزار دانشجو جزو یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم تقی زاده در جلسه دیدار با روسای مراکز، واحدها و اعضای علمی دانشگاه پیام نور سیستان وبلوچستان، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور مورد اقبال مردم در اقصی نقاط کشور و دارای ظرفیت‌های ویژه است که باعث شده بسیاری از دانشجویان این دانشگاه را برای تحصیل آن را انتخاب کنند که این مسئله رسالت و مسئولیت اجتماعی ما را سنگین‌تر کرده است.

وی با اشاره شرایط موجود از انجام یک ساماندهی و آمایش در تمامی رشته‌ها در مجموعه واحدهای دانشگاهی برای مدیریت بهتر امور خبر داد و گفت: با موضوع ادغام این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در تمامی نقاط کشور به ویژه این خطه به طور جد مقاومت کرده ایم، در این زمینه دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۰ مرکز و واحد دانشجویی و بیش از هفت هزار دانشجو که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند جزو یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور بوده و رشد جمعیت دانشجوی آن نسبت به تمامی استان‌های کشور به مراتب بیشتر است، از سوی دیگر استعداد و ظرفیت های خاص فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و دانش آموختگان آن باعث شده تا در کنار کلاس های حضوری، بیشترین میزان قبولی در آزمون های کارشناسی ارشد، دکتری و رقابتی را داشته باشد.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است رشته های مهارتی که بتواند توام با سند اشتغال باشد را در این دانشگاه ارائه کنیم تا زمینه ای برای ورود فارغ‌التحصیلان به عرصه اشتغال شود.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور در بخش دیگر سخنان خود به همکاری دانشگاه پیام نور با پارک های علم و فناوری و مراکز رشد اشاره و اظهار کرد: به دانشگاه های پیام نور استانی به ویژه سیستان و بلوچستان این ماموریت محول شده تا نسبت به ایجاد مراکز رشد مستقل و پارک های علم و فناوری و اخذ مجوز دانشگاه های بین المللی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با مرز سه کشور افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس باعث شده تا زمینه بهتری برای پذیرش دانشجو داشته باشد که در این زمینه رویکرد پژوهشی و فعالیت ها نسبت به اینکه تحقیقات دانشگاه ها را به سمت موضوعات مهارتی، کاربردی و بنیادی پیش برود، در دستور کار است.

افزایش رشته‌های دانشگاهی با بهره‌گیری از ظرفیت های محلی

تقی زاده افزود: اقدامات خوبی برای صدور مجوز رشته های کارشناسی ارشد و کارشناسی انجام شده، امسال چهار رشته در مقاطع کارشناسی ارشد برای دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد رشته های کارشناسی را توسط مدیریت مراکز و روسای دانشگاه ها با هماهنگی مقامات محلی، استانداران، فرمانداران و بخشداران با توجه به ظرفیت و بافت هر منطقه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به شعار دانشگاه پیام نور مبنی بر «آموزش برای همه کس، همه جا، همه وقت»، در راستای ارتقای علمی و پژوهشی دانشگاه پیام نور با توجه به نظام آموزشی باید به این نکته توجه کرد که امروز بیش از نیمی از تحصیلکردگان، داوطلبان و دانشجویان این دانشگاه از تمامی اقشار به ویژه بانوان و روستائیان بوده و از این حیث زمینه تحصیل برای همگان فراهم شده تا علاوه بر تحصیل به اشتغال و انجام امورات شخصی خود بپردازند، هم اینک قالب فارغ‌التحصیلان در مجموعه دانشگاه پیام نور در شهر و دیار خود با بهترین رتبه هایی که کسب کرده بودند، مشغول به اشتغال هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور در پایان خاطر نشان کرد: این دانشگاه باید ماهیت و استقلال خود را حفظ کند، برای توسعه رشته‌ها در تلاش هستیم با پیگیری های متعدد صورت گرفته قریب به ۴۰۰ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد راه اندازی شد که این مسیر با قوت تداوم خواهد داشت، حتی برای اخذ مجوز دانشجویان خارجی در تلاش هستیم تا از این طریق مراکز بین الملل ایجاد شود که در این زمینه سیستان و بلوچستان یکی از مراکز هدف است.

ابوالفضل توسلی نیز  در نشست صمیمی رئیس دانشگاه پیام نور کشور با روسای مراکز دانشگاه پیام نور سیستان وبلوچستان بیان کرد: ۱۰ مرکز دانشگاه پیام نور در سطح استان و در شهرستان های زهک، زابل، زاهدان، خاش، سراوان، نیکشهر، چابهار، راسک، سوران و ایرانشهر فعال بوده که از این تعداد ۲ شهرستان سوران و زهک به صورت واحد فعالیت می کنند.

وی افزود: از مجموع ۱۰ هزار دانشجو در سرتاسر این دانشگاه ها حدود هفت هزار و ۲۰۰ نفر فعال و انتخاب رشته کرده که این آمار در مهرماه افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان وبلوچستان اظهار کرد: در زمینه آموزش اقدام به افزایش رشته های کارشناسی ارشد به تعداد پنج رشته کردیم و اکنون رشته های حقوق، حسابداری و مهندسی اطلاعات نیز در دفترچه ها درج شده است، و قبل از آن تنها در ۲ رشته «اقتصاد» و «تاریخ» دانشجویان می توانستند تحصیلات تکمیلی را سپری کنند.

به گقته وی؛ با پیگیری های صورت گرفته برای اولین بار در یک مرکز از سیستان و بلوچستان آن هم در شهرستان زابل رشته «آی تی» را درج کردیم که این اهمیت استان و توجه ویژه مسوولان بالادستی به این خطه را می رساند.

توسلی بیان کرد: تبدیل واحد راسک به مرکز با افزایش رشته های پر مخاطب، افزایش و ارتقای سلامت اساتید و ارائه آموزش عالی آزاد و مهارتی با همکاری سایر دستگاه ها، انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف با سازمان نظام مهندسی و کیمته امداد یا پارک علم و فناوری که راه اندازی مرکز رشد نمونه ای از این همکاری خواهد بود از جمله اولویت های کاری است.

وی گفت: در حال حاضر چهار عضو هیئت علمی این دانشگاه تبدیل به استادیار شدند که با افزایش این ظرفیت می‌توانیم رشته های تحصیلات تکمیلی دانشگاه را در سیستان و بلوچستان افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اخذ مجوز برگزاری همایشی در آبان ماه با موضوع «کارآفرینی و توسعه پایدار با محوریت نقش آب» در منطقه سیستان، اخذ انتشار مجله بین المللی، اخذ مجوز تاسیس اندیشکده ۲۵ محرم پیرامون نخستین قیام مردم سیستان، اعزام دانشجویان زیارت اولی به مشهد مقدس، اعزام دانشجویان به اردوی راهیان پیشرفت در استان اصفهان، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی از برنامه های مهم دانشگاه پیام نور زاهدان است.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان وبلوچستان یکی از برنامه های در دستور کار برای توسعه این دانشگاه را افزایش تعداد دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: افزایش تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی، بین المللی کردن دانشگاه های زابل و چابهار، تکمیل پروژه های نیمه تمام از طریق بخش خصوصی در شهرستان های زاهدان و زهک و مجتمع آمفی تئاتر چابهار از دیگر اهداف است.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه پیام نور، وی یکی از معضلات دانشگاه را موضوع درخواست انتقالی اساتید مطرح کرد و گفت: به شدت در این زمینه ورود و مانع از انتقال اساتید شدیم، چرا که هدف ما گسترش رشته های تحصیلی تکمیلی است که تحقق آن در گرو نیروی علمی بود.

انتهای پیام

Leave A Reply

Your email address will not be published.