خودرو برقی چیست؟

حدود 4 سال پیش دانشگاه آزاد قزوین از یک ماشین کوچک دو نفره به عنوان اولین ماشین تمام برقی ایران رونمایی کرد که ظاهر جذاب و مدرنی هم داشت. شرکت خودروسازی رنو این محصول را در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار عرضه کرد، محصولی که با ۲.۳ متر طول و ۱.۲ متر عرض قابلیت حمل دو سرنشین را دارد. این خودروها پس از اتمام بنزین و با قابلیت پیشران الکتریکی، قادر به طی کردن چند ده کیلومتر هستند. همانطور که اشاره شد، خودروهای هیبریدی به عنوان یک سیستم ترکیبی از موتور بنزینی، موتور الکتریکی و باتری ساخته شدهاند که نیرو لازم برای حرکت اتومبیل از منابع متفاوت تامین خواهد شد اما در اتومبیلهای برقی یا الکتریکی، حرکت خودرو از طریق نیروی یک موتور برقی صورت میپذیرد که این مورد به عنوان اصلیترین فرق ماشین هیبریدی با برقی مطرح میشود. شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو یا به اختصار جتکو در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده .این شرکت دانش بنیان زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو به حساب می آید و وظیفه دارد پروژه هایی برای تولید خودروهای با تکنولوژی روز دنیا برای ایران خودرو فراهم سازد. مدیرعامل جتکو همچنین اعلام کرده که پروژه های مختلفی در زمینه تولید و بومی سازی کامپیوتر مرکزی خودرو ECU در دستور کار شرکت قرار گرفته و به زودی ایسیوهای کاملاً ایرانی تولید خواهند شد.

بر اساس گفتههای او پلتفرم محصول جدید ایران خودرو، یعنی K132 کاملاً شرایط بهره برداری به عنوان یک خودرو تمام برقی را دارد و به عنوان پلتفرم انتخابی برای خودروی تمام برقی ایران انتخاب شده است و تا کمتر از ۱۸ ماه دیگر تولید انبوه اولین خودرو تمام الکتریکی ایران توسط جتکو و با همکاری ایران خودرو انجام می شود. به همین دلیل در مصاحبه ای جدید مدیرعامل جتکو اعلام کرده که کار ما کپی برداری از خودروهای خارجی نیست و فقط می خواهیم مهندسی معکوس روی این خودروها انجام دهیم تا یک خودروی تمام برقی بومی سازی شده با استانداردهای روز دنیا ارائه کنیم. ما برای تولید برق به آرامی به سمت انرژی باد و خورشیدی حرکت می کنیم و بنابراین روند تولید برق را سبزتر می کنیم. نکته منفی این است که جریان زیادی را به داخل باتری، مانند 100A برای یک تسلا هل می دهد. نکته جالب دیگر در مورد این مدل از تسلا آن است که با یک بار شارژ کامل باتری میتواند 665 کیلومتر را طی کند.

چند وقت پیش چند عدد تسلا در اختیار این شرکت قرار گرفته تا روی آن ها مهندسی معکوس انجام دهد. بنابراین اگر تصمیم بگیریم که به سمت انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق برویم و دفع ایمن باتری ها را انجام دهیم، نتیجه می گیریم که خودرو های الکتریکی مطمئن بسیار سبزتر از خودرو های معمولی ICE هستند.. این خودروی کوچک می تواند با برق معمولی شارژ شود و با هر بار شارژ حدود ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. به همین دلیل، تمام تولیدکنندگان عمده موتور ماشین IC مانند فورد و جنرال موتورز به آرامی توجه خود را به سمت خودرو های الکتریکی معطوف می کنند. اگرچه با توجه به چالشهای زیست محیطی و کاهش ذخایر جهانی نفت، شرکتهای خودروسازی جهان در تلاش هستند تا طراحی و تولید انبوه خودروهای الکتریکی را در برنامه خود قرار دهند؛ زیرا جایگزینی اتومبیلهای احتراقی با خودروهای پایه موتور الکتریکی در اقصی نقاط جهان به امری ضروری تبدیل شده است. آلایندگی صفر و امکان شارژ باتری در منزل یا ایستگاههای ویژه از جمله قابلیتهای منحصر بهفرد خودروهای برقی بهحساب میآید که در نهایت به کاهش آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانهای و کاهش وابستگی به نفت منجر میشود؛ از اینرو تمام کشورهای دنیا در حال آماده سازی زیرساختهای لازم برای استفاده از اتومبیلهای برقی هستند و با توجه به فرق ماشین هیبریدی با برقی، در برخی از کشورها استفاده از اتومبیلهای برقی رواج یافته است اما علیرغم تشویق خودروسازان و دولتها به خرید خودروهای برقی و گسترش سریع بازار جهانی این مدل خودروها، بر اساس آمار موجود تا انتهای سال 2018 میلادی سهم خودروهای برقی از هر 250 خودرو موجود در جادهها، تنها 1 خودرو برقی بوده است.

اپل در حال مذاکره با هیوندای و کیا در مورد همکاری بالقوه برای تولید یک وسیله نقلیه الکتریکی بوده اما طبق گفته منابعی که با بلومبرگ مصاحبه کردهاند، این گفتوگوها امروز متوقف شده است؛ در همین زمینه “بلومبرگ” میگوید این توقف، شاید به دلیل ناراحتی شرکت اپل از شرکت هیوندای است چراکه ماه گذشته هیوندای فاش کرد که این شرکت در حال مذاکره با اپل است اما بعد از آن اظهارات خود را پس گرفت؛ مسئله بحثبرانگیز دیگر این است که آیا این خودرو با مارکهای هیوندای یا کیا تولید میشود؟ چراکه هر دو مارک متعلق به شرکت مادر “هیوندای موتور” است. تولید خودروهای برقی به یکی از چالش برانگیزترین اتفاقات کمپانیهای خودرو سازی در دنیا تبدیل شده است چراکه علاوه بر اینکه تکنولوژی روز و سطح بالایی به حساب می آیند تا حد زیادی قدرت و توانایی های شرکت را به رقبا نشان می دهند. اما حالا ایران خودرو هم تصمیم گرفته از قافله عقب نماند و به وسیله تولید خودرو الکتریکی خودی نشان دهد. در حال حاضر تقریباً تمام کمپانی های خودروسازی دنیا یک نمونه تولیدی و یا حداقل یک نمونه کانسپت از ماشین های تمام الکتریکی ساخته اند تا بتوانند تواناییهای خودشان را در بین رقبا نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید