عروسک بازی پسر غیر عادی نیست بلکه لازم هم هست! – نت نوشت

عروسک باربی، زیبا و دوست داشتنی است. کمپانی عروسکسازی باربی، عروسک پسر به نام “کن” را در سال 1960 به مجموعه خود اضافه کرد. مثلا الی صعب که برای یک عروسک باربی، لباس عروس طراحی کرده بود. برند وارم بیبی نیز در این زمینه پیشرفت بسیاری کرده است و عروسکهای بسیار جذابی را تولید میکند و هر ساله به این مدلهای میافزاید. البته که شیفتگی فرهنگ عامه به عروسکهای هولناک دربارهی شیفتگی ما به آنها در دنیای واقعی نیز صدق میکند. خب اینها نمونههایی است که تا به امروز عروسک آنها ساخته نشده است. طراحان مشهوری چون اسکار دلارنته که در اواسط دهه هشتاد میلادی با این کمپانی به همکاری پرداخت و همینطور کریستین دیور و رالف لورن. همیشه پشت هر کمپانی بزرگ و موفق یا ابرکارخانه مطرح، قصه یک پشتکار بدون وقفه وجود دارد. عروسک های فرنگی چنان جذاب بودند که قصه همسان سازی بومی عروسک ها در شهر و آبادی های ایران هم کم کم محو شد.

Ruth Handler روث هندلر یک بانوی آمریکایی بود که عروسکهای باربی را طراحی کرد. برای موقعیتهای مختلف تفریحی، ورزشی و اجتماعی لباسهای متفاوتی برای عروسکهای خود به مرحله طراحی و دوخت رساند. این کمپانی اخیرا به طراحی شخصیت سلبریتیهای دنیای هنر و رسانه نیز میپردازد. اما تصورش را بکنید که پشت هزاران الگو و ایده برای لباسهای مختلف چقدر باید خلاقیت، هنر و تلاش خوابیده باشد. او نامزدیاش را به هم میزند و در یک مدرسه هنر و طراحی ثبتنام میکند. مهم نیست که چند بار آنها را زمین میاندازند، مینشینند یا تنها میمانند، آنها همیشه با لبخندهای دلنشین و اطمینان بخش به صاحبان خود سلام میکنند. صحبت کردن برای یک عروسک بسیار مهم است. این کمپانی در ابتدا از یک عروسک آلمانی به نام “لیلی” الهام گرفت. به خصوص که باربیها در مسیر پیشرفت هرگز متوقف نشدند و اتفاقا هر روز باید به ایدههای تولیدی خود در زمینه طراحی لباس میافزودند. آواز خوان : عروسک هایی که با خواندن چند آواز و ریتم آهنگ جذاب و معروف در فروشگاه ها موجود هستند. عسل با این که دختر مهربانی بود اما عادت های بدی هم داشت، شب ها دیر می خوابید، بعضی شب ها مسواک نمی زد، به پدر و مادرش کمک نمی کرد، بهانه می گرفت و نق می زد.

او در ادامه به ضرورت بهرهمندی از ظرفیتهای عروسک ایرانی پرداخت: اگر ما عروسک خارجی را که با فرهنگ دیگر کشورها ساخته شده و مغایر با نظام فرهنگی ماست را وارد دنیای بچهها کنیم، ناهنجاریهای فرهنگی رخ خواهد داد. کیفیت و تنوع محصولات این فروشگاه به اندازه ای است که بتواند هر نوع سلیقه ای را پوشش دهد و رضایت مشتریان خود را تأمین نماید. نمایش عروسکی از جنبههای گوناگون دارای تفاوتهای بسیاری است اما یکی از اصلیترین تفاوتها که نمایش عروسکی را به چند دسته تقسیم میکند، شیوه اجرای آن است. خیلیها تغییر در حالتهای چهره، حرکات و صداهای عجیب از این عروسک را گزارش کردهاند و از این گفتهاند که در زمانیکه مالکِ این عروسک بودهاند، دچارِ میگرنهای شدید، دردِ پشت و جراحاتِ عجیبی شدهاند. منشا اصلی ایده و الهام گرفتن سازندگان باربیها از این گروه بود. او مهمترین منابع الهام خود را فرهنگ پیرامونش، بازیگر آمریکایی “جین فوندا” Jane Fonda و سازمان فضانوردی ناسا (برای زمانی که باربی فضانورد طراحی شد تا به دختران بیاموزد که زن ها نیز قادر به انجام سختترین کارها هستند.) عنوان کرده است. همچنین از آنجایی که کودکان بسیار پیش میآید که به عروسک خود وابسته شوند.

عروسکهایی با جزییات ظریف و لباسهایی بی نظیر و فوق العاده چشم نواز که در طول تاریخ از زمان پیدایش اولین سری تا به حال، به روزرسانیهای شگفتآوری در سبک و طرحشان پدید آمده است. به غیر از این مهارتهای فکری، عاطفی و اجتماعی دیگری نیز وجود دارد که این اسباب بازی فوقالعاده میتواند به کودک شما بیاموزد. لازم است که بین کودکان و بزرگسالان یک پل ارتباطی برقرار شود تا بتوانند دنیایشان را با هم به اشتراک بگذارند، اسباب بازی ها برای ایجاد این ارتباط طراحی می شوند و یکی از محبوب ترین اسباب بازی ها عروسک ها هستند. این موزه رنگارنگ علاوه بر کودکان این سرزمین، جستجوکنندگان فرهنگ جهانی و هویت ملی را نیز به خود می خواند تا گوشهای از فرهنگ ملل مختلف را به آنها یادآور شود. بدین ترتیب کودک صاحب عروسک باربی خود میتوانست استایلیست عروسکش باشد و تکههای مختلف لباس و زیورآلات گوناگون را با هم ست کند و عروسکش را متفاوت لباس بپوشاند. در سال 2016 حتی شکلهای اندامی متفاوت نیز طراحی کرد و دیگر تمام عروسکهای باربی منحصرا لاغراندام و قدبلند نبودند. این ساختمان برای سه سال در اختیار موزه قرار گرفت تا عروسکهای ایرانی برای خودشان یک موزه مستقل داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید