از ابتکار دانشمند ایرانی درباره رنگ‌های سمی تا ایده‌بازار حوزه ژنتیک در کشور

0

[ad_1]

دنیای علم و فناوری در روز یکشنبه، ۲۶ فروردین شاهد رخدادهای جالبی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آورده شده‌اند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران استرالیایی با همکاری دکتر «آناهیتا معتمدی‌زاده» دانشمند ایرانی، یک روش پیشگامانه را برای تجزیه و از بین بردن مواد آلی مضر به ویژه رنگ‌ها در فاضلاب صنعتی ابداع کرده‌اند که در آن از نانوخوشه‌های طلا استفاده می‌شود.

راه حل دانشمند ایرانی برای تجزیه رنگ‌های سمی موجود در فاضلاب

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، دستگاه ضد عفونی کننده هوا بر اساس فناوری پاک و دوستدار طبیعت را به تولید رساند. فرشته سادات طباطبایی قمی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تمرکز تحقیقات ما پلاسمای سرد است و در تلاش هستیم تا این فناوری را وارد صنایع مختلف کنیم.

سالم‌سازی هوای پاک محیط با پلاسمای سرد

محققان گروه فیزیک در دانشگاه ساسکس نشان دادند که با استفاده از ورق‌های گرافنی بسیار رسانا، گیراندازی گرما و تبدیل آن به انرژی الکتریکی امکان‌پذیر است. چنین فناوری می‌تواند برای تولید انرژی از گرمای هدر رفته استفاده شود.

ورق قابل چاپی که گرمای هدر رفته را به برق تبدیل می‌کند

مدیر گروه مواد یکی از شرکت‌های فناور ایران از فروش مایع پولیش نانویی این شرکت به یکی از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو خبر داد و گفت: هدف‌گذاری ما تولید این ماده برای شهروندان است تا بتوانند در مواقع نیاز از این ماده برای پولیش خودروی خود استفاده کنند.

بهره‌برداری از پولیش رنگ نانویی در شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با توجه به نیاز مبرم صنعت شیلات کشور، موفق به تولید خوراک ماهی قزل‌آلای رنگین کمان در کشور شدند. محمدرضا حیدری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: با توجه به آمار فروش رو به رشد این محصول در سال‌­های متمادی، این محصول تنها از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا دی ماه ۱۴۰۲، مانع ارزبری حدود ۹۱ میلیون دلار شده است.

صرفه‌جویی ارزی ۹۱ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان

معاون پیشگیری و کاهش خطر، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: در صورتی که مالکان هر یک از ساختمان‌های بلندمرتبه نسبت به فرآیند ۱۰ گانه مقاوم‌سازی اقدام نکنند، برای آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

تشکیل پرونده قضایی برای مالکانی که از مقاوم‌سازی ساختمان‌های بلند استنکاف کنند

طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی ریاست‌جمهوری به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و افزایش سطح برداشت تا ۳۰۰ درصد بر واحد سطح به جریان افتاد.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت از مزارع خاکی پرورش میگو

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه عمران، گفت: در حال حاضر انبوهی از شرکت‌ها و هسته‌های فناور خوش‌نام در حوزه‌های سخت و نرم‌افزار عمران وجود دارند که برای دانش‌بنیان شدن پشت درهای معاونت علمی ریاست‌جمهوری به انتظار مانده‌اند و این در حالی است که این شرکت‌ها در رنکینگ جهانی در رده‌های اول قرار می‌گیرند.

خرید تضمینی راهکاری برای بهره‌برداری از فناوری بومی/صف شرکت‌های خوش‌نام برای دانش‌بنیان شدن

دفتر توسعه اقتصاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توانمند به‌منظور مشارکت در بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات یدکی و سامانه‌های اساسی دستگاه‌های ایکس‌ری در جهت رفع نیاز کشور و تحقق اهداف شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» حمایت کند.

شناسایی شرکت‌های توانمند حوزه ساخت قطعات دستگاه‌های بازرسی ایکس‌ری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از تشکیل «مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی در کشور» خبر داد. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به برگزاری دومین شورای راهبری فناوری‌های کوانتوم و با اعلام این خبر، اظهار کرد: پروژه‌هایی که قرار است در این مرکز انجام شود، در دستور کار و مورد توافق اعضای شورا قرار گرفته است.

تشکیل «مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی» در کشور

زمینلرزه مهیب تایوان با بزرگای ۷.۴ تنها ۶ ساعت در روند تولید بزرگترین ریزتراشه جهان در این کشور وقفه ایجاد کرد و این صنعت یک روز پس از این زلزله بزرگ به حیات رو به رشد خود ادامه داد. زلزله اخیر تایوان با قدرت ۷.۴ بزگترین زلزله ۲۵ سال اخیر این جزیره از سال ۱۹۹۹ است. در زلزله قبلی که در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۹ رخ داد، یک هفته طول کشید تا آسیب‌های وارد شده به شبکه تامین برق، ترمیم و تجهیزات از ابتدا راه‌اندازی شود و در خط تولید قرار گیرند تا زنجیره تامین ریزتراشه احیاء شود.

صنعت ریزتراشه تایوان تنها یک روز پس از بزرگترین زلزله تاریخ خود به روال عادی برگشت

به تازگی شکایت دیگری علیه شرکت خودروسازی تسلا تنظیم شده که ادعا می‌کند طراحی «ناامن» خودروی این شرکت منجر به تصادف شده است. مالوری هارکورت که یک زن باردار و صاحب یک تسلا مدل X بود، در شرایط نسبتا وحشتناکی قرار گرفت. در روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۸، تنها دو روز پس از کریسمس و چهار روز پس از خرید این خودرو، پسر دو ساله هارکورت توانست ماشین را روشن کند، به سمت جلو حرکت کرد و به مادرش در خانه‌شان در سانتا باربارا، کالیفرنیا برخورد کرد.

شکایت دیگری علیه «تسلا» تنظیم شد

فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۷»(Shenzhou-17) طی اقامت خود در ایستگاه فضایی چین، عکس‌هایی را از زمین ثبت کرده‌اند. عکس‌های ثبت‌شده توسط فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۷»، زمین را از منظر ایستگاه فضایی چین به نمایش می‌گذارند.

آلبوم عکس‌های ثبت‌شده توسط فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۷»

گروهی از دانشمندان در پژوهش جدیدی گزارش دادند که یک جلبک خاص می‌تواند مانند باکتری‌ها نیتروژن را دریافت کند و آن را به شکلی درآورد که برای حیات روی زمین قابل استفاده باشد. در طول بیش از سه میلیارد سال، تنها سه مورد مشابه این اتفاق افتاده است.

این جلبک توانایی ویژه‌ای دارد

«ایلان ماسک» در جلسه گفت‌وگو با کارمندان شرکت «اسپیس‌ایکس»، درباره پیشرفت‌های موشک «استارشیپ» و احتمال سکونت انسان روی مریخ صحبت کرد و مدعی شد که انسان تا 20 سال دیگر روی مریخ زندگی خواهد کرد.

تا ۲۰ سال دیگر روی مریخ زندگی می‌کنیم!

رسانه‌ها روز دوشنبه ۱۵ آوریل در تله‌کنفرانس ناسا درباره ماموریت «آوردن نمونه مریخ» شرکت خواهند کرد. ناسا قصد دارد طی این تله‌کنفرانس، درباره ماموریت آوردن نمونه مریخ شفاف‌سازی کند.

دعوت ناسا از رسانه‌ها برای شرکت در تله‌کنفرانس ماموریت «آوردن نمونه مریخ»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر تلاش معاونت برای ایجاد زمینه‌های لازم و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت حضور در عرصه رقابت بازار و تکمیل زنجیره ارزش صنایع از ایجاد پلتفرم جامع خدمات حمایتی و سامانه فراخوان‌های معاونت علمی برای اطلاع‌رسانی مناسب و دسترسی بهتر دانش‌بنیان‌ها به انواع تسهیلات و حمایت‌ها خبر داد.

پلتفرم جامع خدمات برای دانش‌بنیان‌ها به‌زودی ایجاد می‌شود

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در خرداد ماه امسال، گفت: این رویداد با شعار «ژنتیک برای سلامت، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی؛ نیاز آنی و ضرورت آتی» با حمایت ۴ دانشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

برگزاری رویدادی در حوزه ژنتیک با حمایت ۴ دانشگاه بین‌المللی/ایران با قدمت ۵ هزار ساله علم ژنتیک

همزمان با برگزاری کنگره ژنتیک در خرداد ماه امسال، ایده‌بازاری در این حوزه برگزار می‌شود و ایده‌پردازان تا ۲۰ اردیبهشت مهلت دارند ایده‌های خود را ارسال کنند. محمد پورکاظمی، دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در نشست خبری امروز، گفت: ۳ شاخه هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و کوانتوم، سه علم تحول‌زای آینده هستند و بیوتکنولوژی نیز فرزند ژنتیک به شمار می‌رود.

برگزاری ایده‌بازار حوزه ژنتیک در دانشگاه شهید بهشتی/مهلت ارسال ایده‌ها

انتهای پیام

[ad_2]

Leave A Reply

Your email address will not be published.